Conte: Per què alguns arbres conserven les fulles a l'hivern?
Desarrollo de la actividad
Per què alguns arbres conserven les fulles a l'hivern?
Aquest conte sobre els arbres de fulla caduca i perenne ens pot servir per parlar de l´acollida en Educació Infantil i primer cicle d´Educació Primària.
Aquest conte popular explica la llegenda de perquè el vent del nord va permetre a alguns arbres conservar les seves fulles a l'hivern.
El conte ens pot servir com a introducció al tema de la tardor i a més ens permet abordar, a través de la història de l'ocell perdut, la importància que té per a tots els nens i nenes del món el dret a la protecció, a tenir una llar i a ser acollits quan busquen refugi, així com el deure de la societat de garantir aquests drets. El conte permet reflexions molt interessants: Per què de vegades no ajudem els altres? Per què els hem d'ajudar? Què senten els personatges? A qui ens volem assemblar?
Objectius didàctics
- Reconèixer que tots tenim dret que ens ajudin quan tenim problemes i ser acollits.
- Expressar les nostres idees sobre el conte i els seus personatges.
- Conèixer que hi ha arbres que conserven les fulles a la tardor i l'hivern.
Desenvolupamnt de l'activitat
Projectem el conte a classe i el narrem, fent èmfasi en els diferents personatges i les seves emocions. Durant la narració, o en acabar, podem fer algunes preguntes sobre els personatges i les seves motivacions. Per exemple:
- Per què migrava l'ocellet?
- Totes les aus migren?
- Altres animals migren?
- Les persones migrem?
- Per què plorava l'ocellet? Opcions (totes són vàlides): Perquè tenia una ala trencada / Perquè els seus amics se n'havien anat / Perquè tenia fred / Perquè tenia por / Perquè tenia gana / Perquè no sabia què fer / Perquè estava perdut / Perquè no trobava ajuda.
- Tu ajudaries l'ocellet? Per què alguns arbres no van voler ajudar l'ocellet?
- Et sembla bé que el Rei de l'Escarxa i el Vent del Nord salvessin les fulles de l'avet, el pi i el ginebre? Per què?
- Quan cal ajudar altres persones?
- Si algú tingués problemes com l'ocellet, què faries?
Conceptes clau: acollida, migració, refugi, recer, drets de la infància, protecció, solidaritat
Adreçat a: Educació Infantil i primer cicle d'Educació Primària
Data de publicació: setembre 2016
Edita: UNICEF Espanya
Activitats i recursos sobre pau, resolució de conflictes i no-violència
Últimes notícies al blog
Educant la consciència
Aquest curs pot ser un bon moment per reflexionar i millorar algunes coses sobre benestar psicosocial i hàbits de vida saludables al nostre centre educatiu.