Parlem de мир: Pau es diu igual en ucraïnès i en rus
¿Cómo podemos abordar desde las aulas el conflicto en Ucrania? Es una cuestión que puede preocupar a nuestro alumnado, especialmente si en nuestro centro educativo hay estudiantes de origen ucraniano o ruso.
Parlem de мир: Pau es diu igual en ucraïnès i en rus
Com podem abordar des de les aules el conflicte a Ucraïna? És una qüestió que pot preocupar el nostre alumnat, especialment si al nostre centre educatiu hi ha estudiants d'origen ucraïnès o rus.
L'escalada bèl·lica a l'est d'Europa ens pot semblar un conflicte llunyà, però no ho és tant quan als nostres centres educatius hi ha nens i nenes d'origen rus o ucraïnès. S'estima que a Espanya hi resideixen unes 112.000 persones provinents d'Ucraïna i unes 80.000 de Rússia. Comparteixen cultura, tradicions i moltes paraules, entre elles la paraula "pau". La geopolítica internacional els està enfrontant, però això no ha de traslladar-se a les aules i als barris.
Et proposem algunes idees per abordar aquesta qüestió educativament, des d'una perspectiva de clima escolar i salut mental:
Cuida la salut mental
Fins i tot si al teu centre educatiu o a la teva aula no hi ha nois i noies d'origen ucraïnès o rus, considera l'impacte que les històries i imatges que apareixen als mitjans tenen sobre el teu alumnat. Tingues en compte que des del març del 2020 han patit una pandèmia mundial, les seves conseqüències i les seves restriccions i que viuen en un món on els mitjans no són moderats en la seva narrativa i on, per empitjorar les coses, cada cop imperen més les notícies falses, el sensacionalisme i els discursos d'odi.
La percepció que alguna cosa molt greu està passant quan ja hi havia certa sensació general que començàvem a sortir de la crisi del coronavirus, pot ser molt inquietant per part del nostre alumnat i afectar-ne l'estat d'ànim i el rendiment acadèmic. Tingues-ho en compte per poder prendre mesures.
Menys dades, més empatia
Els mitjans i els experts en geopolítica ens inunden amb dades sobre la situació a l'est d'Europa. Aquestes dades poden ser útils per conèixer millor el problema, però entendre les dades no és el mateix que comprendre les persones. El fet que dos països entrin en conflicte no vol dir que els seus habitants siguin enemics ni que s'odiïn. De fet, en moltes entrevistes al carrer es veu just el contrari i és important incidir en aquest detall: de vegades les guerres no es produeixen perquè la gent s'odiï, sinó que són les mateixes guerres les que, amb el temps, produeixen el odi entre la gent.
Aborda el tema amb rapidesa
Al teu centre educatiu hi ha nens, nenes o adolescents les famílies dels quals són russes o ucraïneses? Actua ràpid, no ignoris la situació esperant que es resolgui sola. El conflicte pot evolucionar de moltes maneres i, tractant-se d'un conflicte armat, pot causar molt estrès i desesperança fins i tot en la distància. Deixar passar el temps sense parlar amb els estudiants afectats i les famílies pot ser contraproduent. Et pot ajudar considerar la situació com un dol: cal donar suport, mantenir distància i afavorir rutines que aportin sensació de normalitat.
Aborda el tema amb discreció
A un centre educatiu tots sabem qui és qui i d'on ve. En aquests moments, els estudiants d'origen rus i ucraïnès poden sentir que tenen una mena de focus d'atenció sobre si mateixos quan van a classe i es relacionen amb una altra gent. Aquesta atenció pot ser positiva i ajudar-los a canalitzar les emocions, però també pot ser no desitjada i provocar sentiments negatius. Vigila la possibilitat que això estigui passant i contribueix a compensar-ho.
Aborda el tema amb transparència
Els tabús no són bons perquè poden fer que els problemes s'enquistin. Si no saps com actuar, pregunta directament als nens i nenes, o a les famílies, si són molt petits. Potser els agradi la possibilitat de tractar el tema a l'aula amb els companys, o potser els horroritzarà la idea. Pot ser que altres nens i nenes necessitin parlar del tema per entendre'l. No hi ha solucions perfectes, però cap solució serà bona si no hi deixem participar els nens, nenes i adolescents.
Controla les xafarderies i el bullying
Potser al teu centre educatiu ja hi hagi un corrent d'opinió respecte als que són “els bons” i “els dolents” i xafarderies basades en prejudicis tipus “tots els russos són…” o “els ucraïnesos són molt…” És crucial frenar aquestes actituds com més aviat millor perquè són el germen de possibles situacions de bullying i assetjament que més endavant serà més difícil controlar.
Ens ajudes a ajudar?
Per a nosaltres seria molt important que ens ajudéssiu que altres centres educatius puguin abordar aquest repte educatiu amb èxit. Si has portat a terme alguna iniciativa al teu centre sobre aquest tema que estigui tenint bons resultats o si tens algun dubte o idea que pugui contribuir a obrir el debat educatiu sobre aquesta qüestió, pots enviar-nos un correu a educacion@unicef.es Les teves aportacions seran molt útils per a altres centres educatius!
Activitats i recursos sobre pau, resolució de conflictes i no-violència
Últimes notícies al blog
Educant la consciència
Aquest curs pot ser un bon moment per reflexionar i millorar algunes coses sobre benestar psicosocial i hàbits de vida saludables al nostre centre educatiu.