Parlem de мир: Pau es diu igual en ucraïnès i en rus

Com podem abordar des de les aules el conflicte a Ucraïna? És una qüestió que pot preocupar el nostre alumnat, especialment si al nostre centre educatiu hi ha estudiants d'origen ucraïnès o rus.

Imagen de don banderas blancas de la paz con la palabra "paz" escrita en ucraniano y ruso

 

L'escalada bèl·lica a l'est d'Europa ens pot semblar un conflicte llunyà, però no ho és tant quan als nostres centres educatius hi ha nens i nenes d'origen rus o ucraïnès. S'estima que a Espanya hi resideixen unes 112.000 persones provinents d'Ucraïna i unes 80.000 de Rússia. Comparteixen cultura, tradicions i moltes paraules, entre elles la paraula "pau". La geopolítica internacional els està enfrontant, però això no ha de traslladar-se a les aules i als barris.

Et proposem algunes idees per abordar aquesta qüestió educativament, des d'una perspectiva de clima escolar i salut mental:

 

Cuida la salut mental

Fins i tot si al teu centre educatiu o a la teva aula no hi ha nois i noies d'origen ucraïnès o rus, considera l'impacte que les històries i imatges que apareixen als mitjans tenen sobre el teu alumnat. Tingues en compte que des del març del 2020 han patit una pandèmia mundial, les seves conseqüències i les seves restriccions i que viuen en un món on els mitjans no són moderats en la seva narrativa i on, per empitjorar les coses, cada cop imperen més les notícies falses, el sensacionalisme i els discursos d'odi.

La percepció que alguna cosa molt greu està passant quan ja hi havia certa sensació general que començàvem a sortir de la crisi del coronavirus, pot ser molt inquietant per part del nostre alumnat i afectar-ne l'estat d'ànim i el rendiment acadèmic. Tingues-ho en compte per poder prendre mesures.

 

Menys dades, més empatia

Els mitjans i els experts en geopolítica ens inunden amb dades sobre la situació a l'est d'Europa. Aquestes dades poden ser útils per conèixer millor el problema, però entendre les dades no és el mateix que comprendre les persones. El fet que dos països entrin en conflicte no vol dir que els seus habitants siguin enemics ni que s'odiïn. De fet, en moltes entrevistes al carrer es veu just el contrari i és important incidir en aquest detall: de vegades les guerres no es produeixen perquè la gent s'odiï, sinó que són les mateixes guerres les que, amb el temps, produeixen el odi entre la gent.

 

Aborda el tema amb rapidesa

Al teu centre educatiu hi ha nens, nenes o adolescents les famílies dels quals són russes o ucraïneses? Actua ràpid, no ignoris la situació esperant que es resolgui sola. El conflicte pot evolucionar de moltes maneres i, tractant-se d'un conflicte armat, pot causar molt estrès i desesperança fins i tot en la distància. Deixar passar el temps sense parlar amb els estudiants afectats i les famílies pot ser contraproduent. Et pot ajudar considerar la situació com un dol: cal donar suport, mantenir distància i afavorir rutines que aportin sensació de normalitat.

 

Aborda el tema amb discreció

A un centre educatiu tots sabem qui és qui i d'on ve. En aquests moments, els estudiants d'origen rus i ucraïnès poden sentir que tenen una mena de focus d'atenció sobre si mateixos quan van a classe i es relacionen amb una altra gent. Aquesta atenció pot ser positiva i ajudar-los a canalitzar les emocions, però també pot ser no desitjada i provocar sentiments negatius. Vigila la possibilitat que això estigui passant i contribueix a compensar-ho.

 

Aborda el tema amb transparència

Els tabús no són bons perquè poden fer que els problemes s'enquistin. Si no saps com actuar, pregunta directament als nens i nenes, o a les famílies, si són molt petits. Potser els agradi la possibilitat de tractar el tema a l'aula amb els companys, o potser els horroritzarà la idea. Pot ser que altres nens i nenes necessitin parlar del tema per entendre'l. No hi ha solucions perfectes, però cap solució serà bona si no hi deixem participar els nens, nenes i adolescents.

 

Controla les xafarderies i el bullying

Potser al teu centre educatiu ja hi hagi un corrent d'opinió respecte als que són “els bons” i “els dolents” i xafarderies basades en prejudicis tipus “tots els russos són…” o “els ucraïnesos són molt…” És crucial frenar aquestes actituds com més aviat millor perquè són el germen de possibles situacions de bullying i assetjament que més endavant serà més difícil controlar.

 

Ens ajudes a ajudar?

Per a nosaltres seria molt important que ens ajudéssiu que altres centres educatius puguin abordar aquest repte educatiu amb èxit. Si has portat a terme alguna iniciativa al teu centre sobre aquest tema que estigui tenint bons resultats o si tens algun dubte o idea que pugui contribuir a obrir el debat educatiu sobre aquesta qüestió, pots enviar-nos un correu a educacion@unicef.es Les teves aportacions seran molt útils per a altres centres educatius!

 

© UNICEF/UN0597373/Filippov
© UNICEF/UN0597373/Filippov
© UNICEF/UN0597373/Filippov

Emergència Ucraïna

Milions d'infant necessiten ajut urgent

DONA ARA

Activitats i recursos sobre pau, resolució de conflictes i no-violència

Escape room: casa del terror

Escape room: casa del terror

Per sortir de la casa del terror, la Maria només necessita trobar alguns objectes clau que li facin recordar qui és i q…

Enigma: troba el personatge

Enigma: troba el personatge

Endevina qui és el personatge misteriós fent servir el menor nombre de pistes possible. Joc per a Educació Secundària

Joc de rol: resolució de conflictes

Joc de rol: resolució de conflictes

En este juego se plantean dos situaciones con un posible conflicto en el que cada personaje muestra una actitud y una o…

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc per aprendre que les fórmules de cortesia són una forma respectuosa de relacionar-se amb els que ens envolten, prom…

Joc: Obre la porta correcta!

Joc: Obre la porta correcta!

Com educar en actituds que fomentin el respecte i la no-violència?

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Resoleu aquest qüestionari en què es plantegen sis preguntes lligades a alguns fets violents de l'actualitat i amb les …

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Descobriu en aquesta sopa de lletres paraules relacionades amb els conflictes i paraules relacionades amb la seva soluc…

Joc: Casa de la pau

Joc: Casa de la pau

Joc per a Educació Infantil que ens ajuda a identificar entorns de pau cotidianos

Trivial sobre pau i no-violència

Trivial sobre pau i no-violència

Resoleu les preguntes relacionades amb la resolució de conflictes i la cultura de la no-violència d'aquest joc.

Últimes notícies al blog

Som infància!: adaptació de l'activitat de l'aula (DANA 2024)

Som infància!: adaptació de l'activitat de l'aula (DANA 2024)

En aquestes dates és molt possible que la preocupació de la vostra comunitat educativa giri al voltant de la devastador…

Dia Mundial de la Infància: Activitat per a centres educatius

Som infància - Activitat per al Dia Mundial de la Infància

Activitat per a centres educatius - Aquest 20 de novembre reflexionarem a classe sobre què és el que més valorem de la …

Cartell

Els nostres drets: Cartell per a l'aula

Cartell il·lustrat per a l'aula sobre els drets de la infància

Pocoyó: fitxes per pintar sobre els drets de la infància

Pocoyó: fitxes per pintar sobre els drets de la infància

Vuit fitxes per poder veure els drets de la infància de molts colors!

Manual de protecció i benestar de la infància per a centres educatius educativos

Eines de protecció de la infància per als centres educatius

Manual pràctic adreçat a centres educatius amb claus i idees per promoure la protecció de l'alumnat.

Dia Escolar de la No Violència i la Pau

Guia per a educadors de l'activitat

Les vacances de la Terra: Proposta didàctica per al dia del medi ambient

Aquest final de curs, la Terra necessita unes bones vacances, se us acudeix una solució per ajudar-la?

Dos niñas sostienen un cartel hecho por ellas sobre la protección del medioambiente

Dia Mundial del Medi Ambient

Celebrar a classe el Dia Mundial del Medi ambient, que es commemora a tot el món el 5 de juny, és una oportunitat per t…

© UNICEF/UNI447012/Martirosyan

Claus del reconeixement com a "Centres referents en educació en drets d'infància"

Aquí trobaràs les claus per obtenir o renovar el reconeixement com a "centre referent en educació en drets d'infància".

Idees de Centres referents

Idees de Centres referents

Els Centres referents en educació en drets d'infància es caracteritzen per fer dels drets de la infància l'eix vertebra…

Niños dibujando

Sessió en línia per a docents sobre entorns protectors - 17 d'abril de 2024

Parlarem sobre qüestions relacionades amb la protecció i el benestar de l'alumnat que cada cop tenen més rellevància.

Captura de pantalla d'un vídeo on apareix un infant parlant davant uns micròfons

5 vídeos per tractar a l'aula els riscos de les xarxes

Aquests 5 vídeos són curts però estan plens de missatge i ens ajudaran a abordar a l'aula alguns riscos de les xarxes s…

 
iStockphoto.com/Feodora Chiosea
 
© iStockphoto.com/Feodora Chiosea
 

Educant la consciència

Aquest curs pot ser un bon moment per reflexionar i millorar algunes coses sobre benestar psicosocial i hàbits de vida saludables al nostre centre educatiu.

CONEIX MÉS

 
Ilustración de un grupo de estudiantes completando un puzle
© iStockphoto.com/Feodora Chiosea