© UNICEF

Bakearen Eguna


"Ez dago bakerako biderik: bakea da bidea".

- Mahatma Ghandi -

 
Urtarrilaren 30ean ospatzen da egun hau, hezkuntza zentroetan biolentziarik gabeko bake kultura ospatzera bideratua.

 

Tolerantzia, eskuzabaltasuna, elkartasuna, Giza Eskubideenganako errespetua, biolentziarik eza eta bakea urtarrilaren 30 honetan gogora ekartzeko arrazoi dira. Egun honetan, hezkuntza zentroek bakearen defendatzaile eta jatorri eta pentsatzeko modu desberdina duten pertsonen arteko ulermena bultzatzeko konpromisoa hartzen dute.

Egun horretan ospatzen da Mahatma Gandhiren heriotza urteurrena (India, 1869-1948), biolentzia eza eta injustiziaren aurrean bake erresistentzia defendatu eta ideia horiek defendatzeagatik hil zutena.

Zer ikasi dezakegu Bakearen Egunean?

Bake eta biolentziarik gabeko kulturan oinarritutako hezkuntzak gure ikasleei ezaguera, jokabide eta gaitasunak jasotzea ahalbidetzen die, irizpidedun hiritar global eta euren eta beste pertsonen eskubideenganako pertsona konprometitu legez euren garapena indartuz.

Bakearen Eguna biolentziarik eza, gatazken ebazpena eta elkarbizitza gai nagusi moduan izanik, Hezkuntza maila guztietan landu daiteke, Haur Hezkuntzatik Batxilergo arte.

Vacuna del buen trato

 

 

Ezaguerak

Jarrerak

Gaitasunak

Haur Hezkuntza

 

  • Bake inguruan bizitzeak duen garrantzia eta biolentziak sortzen duen mina.
  • Bakearekin erlazionatutako emozioak: poztasuna, maitasuna, lasaitasuna.
  • Biolentziarekin erlazionatutako emozioak: haserrea, beldurra, sufrimendua.
  • Bakea, existitzen den zerbait lez, guk sortuz gero.
  • Bake inguru bat sortzeko interesa.
  • Gainerakoen sentimenduenganako ardura, enpatia garatzea.
  • Besteenganako errespetua.
  • Biolentzia erabili gabe frustrazioa adierazteko ahalmena.
  • Arazorik egonez gero, laguntza eskatzeko ahalmena.
  • Biolentziarik gabe harremanak izateko gaitasuna.

Lehen Hezkuntza

 

  • Gudak: arrazoiak, garapena eta ondorioak.
  • Gugandik gertu dauden gatazkak: gudekin dituzten desberdintasun eta parekotasunak.
  • Kontzeptuak: boterea, biktima, adiskidetzea, errepresalia.
  • Berreskuratze eta berregituraketa: aukerak eta mugak.
  • Gatazken bake-ebazpen prozesuetan parte hartzeko motibazioa.
  • Gainerakoen emozio agerraldiekiko tolerantzia, nahiz eta ados ez egon.
  • Biolentziaren biktimekiko errespetu eta enpatia, euren iritzi edo egoerak partekatu ez arren.
  • Biolentziaren biktimak babesteko gure esku dauden prozedura eta bideak erabiltzeko ahalmena.
  • Gatazken ebazpenerako gaitasunak.
  • Beste pertsona batzuen gatazketan bitartekotza egiteko ahalmena.
  • Autoerregulazioa, gugan eragina duten gatazketan emozio-kontrola.
  • Biolentzia eta gatazken artean desberdintzeko ahalmena.
  • Beste haur batzuen babes eskubidearen alde mobilizazioa.

Bigarren Hezkuntza

 

  • Gatazka bateko dinamiken identifikazioa.
  • Biolentziak kulturan duen eragina eta eragin sozialak.
  • Biktimak eta biktimizazioa.
  • Bake kultura eta biolentzia justifikatzen duten ideologiak.
  • Demokraziaren funtzioa eta bakearen babeserako hiritarren parte hartzea.
  • Gatazken ezagutzan sakontzeko interesa, “zuri-beltzeko” jarrerak ekidituz.
  • Estereotipo eta aurreiritzien inguruan hausnartzea.
  • Komunikabideen mezuen eta biolentzia edo gatazkaren azalpenen aurrean irizpide kritikoa.
  • Gatazkei irtenbidea emateko estrategia eraginkorrak martxan jartzeko ahalmena, norberarengan eragina duten egoeretan, zein gainerakoen arazoetan.
  • Bake inguruen sormenean lidergoa izatea.
  • Berdinen artean laguntzeko taldeen antolakuntza.

Aprendizajes sobre la paz, la no-violencia y el buen trato en Educación Infantil

ConocimientosActitudesCompetencias
  • La importancia de vivir en un entorno de paz y el daño que produce la violencia.
  • Emociones relacionadas con la paz: alegría, amor, tranquilidad.
  • Emociones relacionadas con la violencia: ira, miedo, sufrimiento.
  • La paz como algo que existe si nosotros la construimos.
  • Interés por contribuir a un entorno pacífico.
  • Preocupación por los sentimientos de los demás, desarrollo de empatía.
  • Respeto por los demás.
  • Capacidad para expresar la propia frustración sin recurrir a la violencia.
  • Disposición a pedir ayuda en caso de conflicto.
  • Habilidad para relacionarse de manera no violenta.

Aprendizajes sobre la paz, la no-violencia y el buen trato en Educación Primaria

ConocimientosActitudesCompetencias
  • Las guerras: causas, desarrollo y consecuencias.
  • Los conflictos en nuestro entorno cercano: parecidos y diferencias con las guerras.
  • Conceptos: poder, víctima, reconciliación, represalia.
  • Recuperación y reconstrucción: posibilidades y límites.
  • Motivación por participar en procesos de resolución pacífica de conflictos.
  • Tolerancia hacia las manifestaciones emocionales de otros, aunque no las compartamos.
  • Respeto y empatía hacia las víctimas de la violencia, aunque no compartamos sus circunstancias ni sus opiniones.
  • Disposición a utilizar los cauces y procedimientos a nuestro alcance para proteger a víctimas de la violencia.
  • Habilidades de resolución de conflictos.
  • Capacidad para mediar en los conflictos de otras personas.
  • Autorregulación, control emocional en los conflictos que nos afectan.
  • Capacidad para distinguir entre conflicto y violencia.
  • Movilización por el derecho a la protección de otros niños.

Aprendizajes sobre la paz, la no-violencia y el buen trato en Educación Secundaria (ESO, FP y Bachillerato)

ConocimientosActitudesCompetencias
  • Identificación de las dinámicas de un conflicto.
  • Implicaciones sociales de la violencia e impacto sobre la cultura.
  • Víctimas, victimarios y victimización.
  • Cultura de paz e ideologías que justifican la violencia.
  • El papel de la democracia y la participación ciudadana en la protección de la paz.
  • Interés por profundizar en el conocimiento de los conflictos, evitando posicionamientos de tipo "blanco o negro".
  • Disposición a reflexionar sobre los propios estereotipos y prejuicios.
  • Visión crítica frente a los mensajes de los medios de comunicación y sus representaciones o explicaciones de la violencia o el conflicto.
  • Capacidad de aplicar estrategias eficaces de resolución de conflictos en disputas ajenas o en situaciones que nos afectan personalmente.
  • Liderazgo en la construcción de entornos de paz.
  • Organización de grupos de apoyo entre iguales.

Bakearen Eguna jarduerak eta baliabideak

Beldurrezko escape room bat

Beldurrezko escape room bat

Para salir de la casa del terror, María solo necesita encontrar algunos objetos clave que le hagan recordar quién es y …

Enigma: ea zein pertsonaia den dakizun

Enigma: ea zein pertsonaia den dakizun

Adivina quién es el personaje misterioso usando el menor número de pistas posible. Juego para Ed. Secundaria

Rol jokoa

Rol jokoa

En este juego se plantean dos situaciones con un posible conflicto en el que cada personaje muestra una actitud y una o…

Dobleak: emozioak eta kortesiazko formulak

Dobleak: emozioak eta kortesiazko formulak

Juego para aprender que las fórmulas de cortesía son una forma respetuosa de relacionarse con quienes nos rodean, promo…

Ireki ezazu ate zuzena!

Ireki ezazu ate zuzena!

¿Cómo educar en actitudes que fomenten el respeto y la no violencia?

Gaurkotasunaren galdera lehiaketa

Gaurkotasunaren galdera lehiaketa

Resolved este quiz en el que se plantean seis preguntas ligadas a algunos hechos violentos de la actualidad y con las q…

Letra zopa

Gatazken prebentzioari buruzko letra-zopa

Resolved las preguntas relacionadas con la resolución de conflictos y la cultura de la no violencia de este juego.

Bakearen etxea

Bakearen etxea

Juego para Educación Infantil que nos ayuda a identificar entornos de paz cotidianos

Antzar jokoa: bakea eta indarkeriarik eza

Antzar jokoa: bakea eta indarkeriarik eza

Antzara-jokoa Lehen Hezkuntzarako, bakeari eta indarkeriarik ezari buruz hausnartzeko aukera ematen duena.

Más ideas sobre el Día de la Paz en el blog

Beldurrezko escape room bat

Beldurrezko escape room bat

Para salir de la casa del terror, María solo necesita encontrar algunos objetos clave que le hagan recordar quién es y …

Enigma: ea zein pertsonaia den dakizun

Enigma: ea zein pertsonaia den dakizun

Adivina quién es el personaje misterioso usando el menor número de pistas posible. Juego para Ed. Secundaria

Rol jokoa

Rol jokoa

En este juego se plantean dos situaciones con un posible conflicto en el que cada personaje muestra una actitud y una o…

Dobleak: emozioak eta kortesiazko formulak

Dobleak: emozioak eta kortesiazko formulak

Juego para aprender que las fórmulas de cortesía son una forma respetuosa de relacionarse con quienes nos rodean, promo…

Ireki ezazu ate zuzena!

Ireki ezazu ate zuzena!

¿Cómo educar en actitudes que fomenten el respeto y la no violencia?

Gaurkotasunaren galdera lehiaketa

Gaurkotasunaren galdera lehiaketa

Resolved este quiz en el que se plantean seis preguntas ligadas a algunos hechos violentos de la actualidad y con las q…

Letra zopa

Gatazken prebentzioari buruzko letra-zopa

Resolved las preguntas relacionadas con la resolución de conflictos y la cultura de la no violencia de este juego.

Bakearen etxea

Bakearen etxea

Juego para Educación Infantil que nos ayuda a identificar entornos de paz cotidianos

Antzar jokoa: bakea eta indarkeriarik eza

Antzar jokoa: bakea eta indarkeriarik eza

Antzara-jokoa Lehen Hezkuntzarako, bakeari eta indarkeriarik ezari buruz hausnartzeko aukera ematen duena.

Portada del video

Bideoa: Oleksandraren egunerokoa 

Bideo hau Bigarren Hezkuntzako ikasgeletan erabil daiteke gerrei eta mundu osoko milioika pertsona errugaberen bizitzei…

Quiz Trivial

Quiz Trivial

Resolved las preguntas relacionadas con la resolución de conflictos y la cultura de la no violencia de este juego.

Martin Smithen txostenaren bila

Martin Smithen txostenaren bila

Juego tipo breakout educativo de misterio para Educación Secundaria: ¡Ayuda a Martin Smith a encontrar su revelador inf…

Novedades en nuestro blog educativo

Encuentro de consejos y grupos de participación infantil y adolescente de bizkaia

Cartel: Versión resumida de la Convención sobre los Derechos del Niño

Kartela: Haurren Eskubideei buruzko Konbentzioaren bertsio laburtua

Kartel bikoitza ikasgelarako, Haurren Eskubideei buruzko Nazio Batuen Konbentzioaren laburpen batekin

Cartel para el aula: Nuestros derechos

Gure eskubideak: Ikasgelarako kartela

Ikasgelarako kartel ilustratua, haurren eskubideen ingurukoa

Pocoyó: fichas para colorear sobre los derechos de la infancia

Pocoyó: Haurren eskubideak kolore ugariz ikusi ahal izateko zortzi fitxa

Haurren eskubideak kolore ugariz ikusi ahal izateko zortzi fitxa!

Haurren Munduko Eguna: Ikastetxeentzako jarduera

Haurrak gara! - Haurren Munduko Eguna ospatzeko jarduera

Ikastetxeentzako jarduera - Azaroaren 20an,  haurtzaroaz eta nerabezaroaz gehien baloratzen dugunari buruz hausnar…

Bakearen Eguna

Bi neskek ingurumenaren babesari buruz egindako kartel bati eusten diote

Ingurumenaren Munduko Eguna

Ekainaren 5ean Ingurumenaren Munduko Eguna ospatzea aukera paregabea da ikasturteari amaiera emateko bizi nahi dugun mu…

Jardueraren hezitzaileentzako gida

Lurraren Oporrak: Irgurumenaren Munduko Egunerako proposamen didaktikoa

Ikasturte amaiera honetan Lurrak oporraldi on bat behar du. Bururatzen zaizu laguntzeko irtenbideren bat?  &nbs…

“Haurtzaroa eta Nerabezaroa hizpide”

“Haurtzaroa eta Nerabezaroa hizpide” euskal hauteskunde autonomikoen harira

NICEF Euskal Herriko Batzordeak, sektoreko beste lau entitateekin batera, euskal alderdi politikoak batu ditu haur eta …

Propuestas de UNICEF Comité País Vasco para las elecciones autonómicas.

UNICEF Euskal Herriko Batzordearen proposamenak hauteskunde autonomikoetarako

Haurrak eta nerabeak politika publikoetako protagonistak izan daitezen.

Actividad para celebrar el Día Mundial de la Infancia

Bandera Zuriak

Actividad para centros educativos - ¿Si dedicaras un mural en tu colegio a los derechos, cuáles destacarías?

Beldurrezko escape room bat

Beldurrezko escape room bat

Para salir de la casa del terror, María solo necesita encontrar algunos objetos clave que le hagan recordar quién es y …

 

Esku-garbiketaren Mundu Eguna

Esku-Garbiketaren Eguna mundu osoan zehar ospatzen da urriaren 15ean, eskuak ura eta xaboiarekin garbitzea bezalako keinu soilak osasunerako duen garrantzia gogorarazteko. Ezagutu egun honetarako prestatu ditugun jarduerak eta baliabideak: ikasgelan nahiz on-line egin daitezke. Jarduera hauek gure ikastetxearen #UNICEFTantak kanpainaren parte izateko egokitu daitezke. 

JAKIN EZAZU GEHIAGO