© UNICEF

Dia de la Pau


"No hi ha camí per a la pau: la pau és el camí".

- Mahatma Ghandi -

 
El 30 de gener se celebra aquest dia, dedicat a commemorar en els centres educatius una cultura de no violència i pau.

 

L'educació en i per a la tolerància, la solidaritat, la concòrdia, el respecte als Drets Humans, la no-violència i la pau són motius per recordar el 30 de gener. En aquest dia, els centres educatius es comprometen com a defensors de la pau i enteniment entre persones de diferent procedència i maneres de pensar.

En aquest dia se celebra l'aniversari de la mort del Mahatma Gandhi (Índia, 1869-1948), líder pacifista que va defensar i va promoure la no violència i la resistència pacífica enfront de la injustícia i que va ser assassinat per defensar aquestes idees.

Què podem aprendre del Dia de la Pau?

Una educació inspirada en una cultura de no violència i pau permet al nostre alumnat adquirir coneixements, actituds i competències que reforcin el seu desenvolupament com a ciutadans globals crítics i compromesos amb els seus drets i els d'altres persones.

El Dia de la Pau, per la seva temàtica general de no violència, resolució de conflictes i convivència, pot treballar-se a tots els nivells educatius des d'Educació Infantil fins a Batxillerat.

Vacuna del buen trato
 

Coneixements

Actituds

Competències

Educació infantil

 

  • La importància de viure en un entorn de pau i el dany que produeix la violència.
  • Emocions relacionades amb la pau: alegria, amor, tranquil·litat.
  • Emocions relacionades amb la violència: ira, por, patiment.
  • La pau com una cosa que existeix si nosaltres la construïm.
  • Interès per contribuir a un entorn pacífic.
  • Preocupació pels sentiments dels altres, desenvolupament d'empatia.
  • Respecte pels altres.
  • Capacitat per a expressar la pròpia frustració sense recórrer a la violència.
  • Disposició a demanar ajuda en cas de conflicte.
  • Habilitat per a relacionar-se de manera no violenta.

Educació primària

 

  • Les guerres: causes, desenvolupament i conseqüències.
  • Els conflictes en el nostre entorn proper: semblances i diferències amb les guerres.
  • Conceptes: poder, víctima, reconciliació, represàlia.
  • Recuperació i reconstrucció: possibilitats i límits.
  • Motivació per participar en processos de resolució pacífica de conflictes.
  • Tolerància cap a les manifestacions emocionals d'altres, encara que no les compartim.
  • Respecte i empatia cap a les víctimes de la violència, encara que no compartim les seves circumstàncies ni les seves opinions.
  • Disposició a utilitzar les vies i procediments al nostre abast per protegir víctimes de la violència.
  • Habilitats de resolució de conflictes.
  • Capacitat per intervenir en els conflictes d'altres persones.
  • Autoregulació, control emocional en els conflictes que ens afecten.
  • Capacitat per distingir entre conflicte i violència.
  • Mobilització pel dret a la protecció d'altres infants.

Educació secundària

 

  • Identificació de les dinàmiques d'un conflicte.
  • Implicacions socials de la violència i impacte sobre la cultura.
  • Víctimes, victimaris i victimització.
  • Cultura de pau i ideologies que justifiquen la violència.
  • El paper de la democràcia i la participació ciutadana en la protecció de la pau.
  • Interès per aprofundir en el coneixement dels conflictes, evitant posicionaments de tipus "blanc o negre".
  • Disposició a reflexionar sobre els propis estereotips i prejudicis.
  • Visió crítica davant dels missatges dels mitjans de comunicació i les seves representacions o explicacions de la violència o el conflicte.
  • Capacitat d'aplicar estratègies eficaces de resolució de conflictes en disputes alienes o en situacions que ens afecten personalment.
  • Lideratge en la construcció d'entorns de pau.
  • Organització de grups de suport entre iguals.

Aprendizajes sobre la paz, la no-violencia y el buen trato en Educación Infantil

ConocimientosActitudesCompetencias
  • La importancia de vivir en un entorno de paz y el daño que produce la violencia.
  • Emociones relacionadas con la paz: alegría, amor, tranquilidad.
  • Emociones relacionadas con la violencia: ira, miedo, sufrimiento.
  • La paz como algo que existe si nosotros la construimos.
  • Interés por contribuir a un entorno pacífico.
  • Preocupación por los sentimientos de los demás, desarrollo de empatía.
  • Respeto por los demás.
  • Capacidad para expresar la propia frustración sin recurrir a la violencia.
  • Disposición a pedir ayuda en caso de conflicto.
  • Habilidad para relacionarse de manera no violenta.

Aprendizajes sobre la paz, la no-violencia y el buen trato en Educación Primaria

ConocimientosActitudesCompetencias
  • Las guerras: causas, desarrollo y consecuencias.
  • Los conflictos en nuestro entorno cercano: parecidos y diferencias con las guerras.
  • Conceptos: poder, víctima, reconciliación, represalia.
  • Recuperación y reconstrucción: posibilidades y límites.
  • Motivación por participar en procesos de resolución pacífica de conflictos.
  • Tolerancia hacia las manifestaciones emocionales de otros, aunque no las compartamos.
  • Respeto y empatía hacia las víctimas de la violencia, aunque no compartamos sus circunstancias ni sus opiniones.
  • Disposición a utilizar los cauces y procedimientos a nuestro alcance para proteger a víctimas de la violencia.
  • Habilidades de resolución de conflictos.
  • Capacidad para mediar en los conflictos de otras personas.
  • Autorregulación, control emocional en los conflictos que nos afectan.
  • Capacidad para distinguir entre conflicto y violencia.
  • Movilización por el derecho a la protección de otros niños.

Aprendizajes sobre la paz, la no-violencia y el buen trato en Educación Secundaria (ESO, FP y Bachillerato)

ConocimientosActitudesCompetencias
  • Identificación de las dinámicas de un conflicto.
  • Implicaciones sociales de la violencia e impacto sobre la cultura.
  • Víctimas, victimarios y victimización.
  • Cultura de paz e ideologías que justifican la violencia.
  • El papel de la democracia y la participación ciudadana en la protección de la paz.
  • Interés por profundizar en el conocimiento de los conflictos, evitando posicionamientos de tipo "blanco o negro".
  • Disposición a reflexionar sobre los propios estereotipos y prejuicios.
  • Visión crítica frente a los mensajes de los medios de comunicación y sus representaciones o explicaciones de la violencia o el conflicto.
  • Capacidad de aplicar estrategias eficaces de resolución de conflictos en disputas ajenas o en situaciones que nos afectan personalmente.
  • Liderazgo en la construcción de entornos de paz.
  • Organización de grupos de apoyo entre iguales.

Activitats i recursos per al Dia de la Pau

Escape room: casa del terror

Escape room: casa del terror

Per a eixir de la casa del terror, María només necessita trobar alguns objectes clau que li facen recordar qui és i qui…

Enigma: troba el personatge

Enigma: troba el personatge

Endevina qui és el personatge misteriós usant el menor nombre de pistes possible. Joc per a Ed. Secundària

Joc de rol: resolució de conflictes

Joc de rol: resolució de conflictes

En este joc es plantegen dues situacions amb un possible conflicte en el qual cada personatge mostra una actitud i una …

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc per a aprendre que les fórmules de cortesia són una forma respectuosa de relacionar-se amb els qui ens envolten, pr…

Joc: Obre la porta correcta!

Joc: Obre la porta correcta!

Com educar en actituds que fomenten el respecte i la no violència?

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Resoleu este quiz en el qual es plantegen sis preguntes lligades a alguns fets violents de l'actualitat i amb les quals…

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Resoleu les preguntes relacionades amb la resolució de conflictes i la cultura de la no violència d'este joc.

Joc: Casa de la pau

Joc: Casa de la pau

Joc per a Educació Infantil que ens ajuda a identificar entorns de pau quotidians

Trivial sobre pau i no-violència

Trivial sobre pau i no-violència

Resoleu les preguntes relacionades amb la resolució de conflictes i la cultura de la no violència d'este joc.

Más ideas sobre el Día de la Paz en el blog

Escape room: casa del terror

Escape room: casa del terror

Per a eixir de la casa del terror, María només necessita trobar alguns objectes clau que li facen recordar qui és i qui…

Enigma: troba el personatge

Enigma: troba el personatge

Endevina qui és el personatge misteriós usant el menor nombre de pistes possible. Joc per a Ed. Secundària

Joc de rol: resolució de conflictes

Joc de rol: resolució de conflictes

En este joc es plantegen dues situacions amb un possible conflicte en el qual cada personatge mostra una actitud i una …

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc per a aprendre que les fórmules de cortesia són una forma respectuosa de relacionar-se amb els qui ens envolten, pr…

Joc: Obre la porta correcta!

Joc: Obre la porta correcta!

Com educar en actituds que fomenten el respecte i la no violència?

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Resoleu este quiz en el qual es plantegen sis preguntes lligades a alguns fets violents de l'actualitat i amb les quals…

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Sopa de lletres sobre prevenció de conflictes

Resoleu les preguntes relacionades amb la resolució de conflictes i la cultura de la no violència d'este joc.

Joc: Casa de la pau

Joc: Casa de la pau

Joc per a Educació Infantil que ens ajuda a identificar entorns de pau quotidians

Trivial sobre pau i no-violència

Trivial sobre pau i no-violència

Resoleu les preguntes relacionades amb la resolució de conflictes i la cultura de la no violència d'este joc.

Joc: Buscant l’informe de Martin Smith

Joc: Buscant l’informe de Martin Smith

Jugue tipus breakout educatiu de misteri per a Educació Secundària: Ajuda a Martin Smith a trobar el seu revelador info…

Joc: Com se sent?

Joc: Com se sent?

Joc per a aprendre a identificar emocions i construir entorns amigables en Educació Infantil

Joc de l´oca: pau i no violència

Joc de l´oca: pau i no violència

Joc de l'oca per a educació primària que permet reflexionar sobre la pau i la no-violència.

Novedades en nuestro blog educativo

Dia Mundial de la Infància: Activitat per a centres educatius

Som infància - Activitat per al Dia Mundial de la Infància

Activitat per a centres educatius - Este 20 de novembre reflexionarem en classe sobre què és el que valorem més de la i…

Cartell: Versió resumida de la Convenció sobre els Drets del Xiquet

Cartell: Versió resumida de la Convenció sobre els Drets del Xiquet

Cartel doble para el aula con un resumen de la Convención de las Naciones Unidas sobre los Derechos del Niño

Dia Escolar de la No Violència i la Pau

Guia per a educadors de l'activitat

Les vacances de la Terra: Proposta didàctica pel dia del medi ambient

Este final de curs, la Terra necessita unes bones vacances, se us acudeix una solució per ajudar-la?

Dues nenes mostrant un cartell sobre la protecció del medi ambient fet per elles

Dia Mundial del Medi Ambient

Celebrar en classe el Dia Mundial del Medi Ambient, que es commemora a tot el món el 5 de juny, és una oportunitat per …

Actividad para celebrar el Día Mundial de la Infancia

Banderes blanques

Activitat per a centres educatius - Si a la teua escola dediquessis un mural als drets, quins destacaries?

Escape room: casa del terror

Escape room: casa del terror

Per a eixir de la casa del terror, María només necessita trobar alguns objectes clau que li facen recordar qui és i qui…

Enigma: troba el personatge

Enigma: troba el personatge

Endevina qui és el personatge misteriós usant el menor nombre de pistes possible. Joc per a Ed. Secundària

Joc de rol: resolució de conflictes

Joc de rol: resolució de conflictes

En este joc es plantegen dues situacions amb un possible conflicte en el qual cada personatge mostra una actitud i una …

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc de dobles: emocions i fórmules de cortesia

Joc per a aprendre que les fórmules de cortesia són una forma respectuosa de relacionar-se amb els qui ens envolten, pr…

Joc: Obre la porta correcta!

Joc: Obre la porta correcta!

Com educar en actituds que fomenten el respecte i la no violència?

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Quiz d’actualitat: pau i no violència

Resoleu este quiz en el qual es plantegen sis preguntes lligades a alguns fets violents de l'actualitat i amb les quals…

 

Celebra el Dia Mundial de la llavada de mans!

El Dia Mundial de la llavada de mans se celebra a tot el món el dia 15 d'octubre, per recordar la importància que té per a la salut un gest tan senzill com és llavarse les mans amb aigua i sabó. Coneix les activitats i recursos que hem preparat per a aquest dia: poden desenvolupar-se tant a l'aula com en classes on-line. Podem adaptar esta activitat perquè forme part de la campanya del nostre centre educatiu a favor de #GotesUNICEF. 

coneix més